Po trzyletnim remoncie wracają pociągi na linii S8. Nowy przystanek kolejowy w Chorzowie

Po trzyletnim remoncie wracają pociągi na linii S8. Nowy przystanek kolejowy w Chorzowie

15 grudnia 2024 r., po niecałych trzech latach przerwy, pociągi Kolei Śląskich na linii S8 zaczęły ponownie kursować między Katowicami a Lublińcem. Dodatkowo, pasażerowie mają możliwość korzystania z nowego przystanku o nazwie Chorzów Uniwersytet.

Polskie Linie Kolejowe obsługują jedną z najdłuższych tras kolejowych w kraju – linię nr 131. Jej całkowita długość wynosi 493,472 km, a początek ma w Chorzowie Batorym. W marcu 2022 r. rozpoczęto intensywne prace inwestycyjne na wybranym odcinku tej linii – od Chorzowa Batorego do Nakła Śląskiego.

Niespełna trzy lata po rozpoczęciu prac, 15 grudnia wprowadzony został nowy rozkład jazdy, który uwzględnia powrót pociągów linii S8 na tory. Pierwszy z pociągów wyruszył z Katowic punktualnie o godzinie 4:28, by kilka minut przed szóstą rano dotrzeć do Lublińca.

Dzień ten przyniósł także inaugurację obsługi nowego przystanku w Chorzowie – Uniwersytet, ulokowanego nieopodal ulicy Strzelców Bytomskich. Oprócz tego, pociągi będą zatrzymywać się na trzech innych stacjach w Chorzowie: Batorym, Mieście i Starym.

Uruchomienie linii S8 pozwoli na korzystanie z alternatywnej trasy dojazdu na lotnisko z Katowic – jak wyjaśnił Bartłomiej Wnuk, rzecznik prasowy Kolei Śląskich. Pociągi na linii S8 będą bowiem skomunikowane w Tarnowskich Górach z pociągami kursującymi na linii S9.

Jednakże, ze względu na prowadzone prace na węźle katowickim, 16 spośród 18 par pociągów kursujących na tej linii będzie kończyło bieg jedynie w Chorzowie Batorym. Aby dotrzeć do lub z Katowic konieczne będzie przesiadanie się, a Koleje Śląskie zapewnią odpowiednie połączenia na linii S1. Tylko dwie pary połączeń będą kursować bezpośrednio do stacji Katowice.

Wraz z przywróceniem funkcjonowania tej linii kolejowej, ostatecznie wycofano autobusową komunikację zastępczą, która służyła pasażerom na przestrzeni ostatnich lat.

Prace na linii kolejowej nr 131 na odcinku Chorzów Batory – Nakło Śląskie są częścią większego projektu obejmującego odcinek Chorzów Batory – Tarnowskie Góry – Karsznice – Inowrocław – Bydgoszcz – Maksymilianowo linii C-E 65. Całkowity koszt tej inwestycji wyniesie około 1,2 mld zł netto.