Wielkie zmiany na horyzoncie: Koleje Śląskie planują budowę nowoczesnej bazy dla pociągów na terenie kopalni Sośnica w Gliwicach

Znajdująca się na skraju ekologicznej transformacji Polska Grupa Górnicza oraz Koleje Śląskie, które dążą do promocji zrównoważonego transportu, nawiązały współpracę. Ich ambicją jest przekształcenie terenu po niedawno zasypanym szybie Bojków w miejscu dla nowych pociągów. Spotkanie obu firm odbyło się 3 lutego na ponad czterohektarowej działce po dawnym szybie Bojków, należącej do Polskiej Grupy Górniczej.
Województwo Śląskie znacząco zmienia swój krajobraz dzięki funduszom unijnym, które umożliwiają kreację nowych miejsc pracy w niezbadanych wcześniej sektorach. W tym kontekście, przekształcenie terenu po szybie Bojków w Gliwicach w nowoczesną bazę z własną bocznicą to istotny krok w procesie transformacji – wyjaśnia Wojciech Saługa, marszałek województwa śląskiego.
Koleje Śląskie planują przejąć ponad czterohektarową działkę od Polskiej Grupy Górniczej, co umożliwi stworzenie nowego miejsca dla rosnącego taboru. W ramach tego projektu zamówiono 29 nowych pociągów Impulsów 2 za około 1,4 mld zł, częściowo finansowanych z funduszy unijnych.
Pokopalniana działka posiada własną bocznica kolejową, która skróci dystans do linii kolejowej zarządzanej przez PKP PLK i stacji Gliwice do około 5 km. Koleje Śląskie planują ponadto remont kilkukilometrowej linii oraz budowę trzech nowych przystanków – przy ulicach Bojkowskiej, Sikorskiego i Usługowej. W ten sposób usprawnią transport dla mieszkańców Gliwic i ułatwią dojazd do pracy pracownikom strefy ekonomicznej.
Prezydentka Gliwic podkreśla, że kolej jest najbardziej ekologicznym środkiem transportu, a nowe miejsca pracy po inwestycji to dowód na konieczność wsparcia takich przedsięwzięć. Aktywnie angażuje się w realizację projektu, stanowiącego dodatkowy bodziec do rewitalizacji obszarów pogórniczych.
Pierwszym krokiem jest oddanie działki Kolejom Śląskim w dzierżawę, a po wycenie nieruchomość podlega zmianie charakteru z górniczego na kolejowy. Transformacja terenu po szybie Bojków to szansa na nowe życie dla tej części Gliwic, która będzie mogła skorzystać na wieloletniej i stabilnej działalności bazy kolejowej – mówi Marek Skuza, wiceprezes Polskiej Grupy Górniczej.
Koleje Śląskie planują pozyskać dofinansowanie z funduszy Unii Europejskiej na zaprojektowanie i budowę nowoczesnej bazy dla swojego taboru, której koszt może osiągnąć ponad 100 mln złotych. W ten sposób zamierzają wzmocnić potencjał regionalnego przewoźnika oraz poprawić jakość transportu publicznego dla mieszkańców województwa.
Nowa baza powinna być gotowa na koniec 2026 roku i rozpocząć działalność w kolejnym roku. Wtedy flota Kolei Śląskich będzie znacznie większa niż obecnie, a wszystkie z 29 nowych Impulsów 2, zamówionych za 1,4 mld zł, będą kursowały na regionalnych liniach. Umowa pozwoli Kolejom Śląskich uruchomić nowe połączenia i zwiększyć częstotliwość kursów na istniejących trasach.
Najnowsze pociągi będą serwisowane nie tylko przez regionalnego przewoźnika, ale również przez PKP Intercity oraz przez Newag, który zamierza serwisować 35 swoich pojazdów przez najbliższe 10 lat. Równolegle Koleje Śląskie planują rozbudowę swojej bazy przy ul. Raciborskiej w Katowicach, na co przeznaczą około 48 mln zł.